Yo me voy a mojar y en mi modestísima opinión nos quedaremos en 4.65 millones de km2
Claro, como el año pasado fuiste el que más se acercó...
Yo me inclino por unos 5 millones de km2.
Por otro lado, además de las predicciones generales, han colgado
predicciones regionales.
Por ejemplo, hablan del
paso del Noroeste, y hay diversidad de opiniones. Un modelo de Zhang indica que el paso volverá a abrirse este año.
Por contra, el resto de investigadores, al igual que hacía el servicio canadiense en el informe que cité hace unos días, piensan que la posición del hielo multianual en el paso del Noroeste y junto a sus accesos, impedirá que la ruta se abra completamente.
"In an ensemble prediction from a coupled ice-ocean model, Zhang (6) finds that most of the Northwest Passage will be ice-free by September. The predictions are initialized by a combination of observed ice concentrations and model simulations, and are forced by atmospheric fields for different years, yielding a distribution of potential ice conditions from which the most likely condition is determined.
Based on analysis of satellite data for the NWP Parry Channel Route, Howell and Duguay (4) indicate lighter ice conditions for summer 2009 than normal. However, due to the distribution of MY ice in the channel at the start of the melt season, it appears likely that the passage will not be cleared completely. Removal of MY ice and clearing of the passage requires not only high melt rates (such as in the anomalously warm summer of 2007 when the passage cleared for the first time since the advent of satellite remote sensing), but also a surface circulation that prevents replenishment of MY ice from the high arctic ice pack. At present, MY ice on the northern end of these channels is still extensive enough to replenish thick ice into the passage unless anomalous surface wind fields prevent this. In contrast, Zhang’s work indicates that there is a significant chance that the southwestern-most channel will open up. This assessment takes into consideration wind forcing, which does not enter into Howell and Duguay’s analysis.
The contribution by Arbetter, Helffrich, Clemente-Colónm, and Szorc (1) indicates that even under extreme melt conditions a sliver of multiyear ice north of the Parry Channel Route will remain. Thus, this particular location may serve as a touchstone as to the validity and accuracy of the different approaches used in assessing ice conditions in the NWP region."En cuanto al
paso del Noreste:
"The lack of multiyear ice along the Northern Sea Route, according to Fowler et al. (3), makes it likely that this region will open up during the summer as well, provided northward ice transport persists.
Pokrovsky (5) finds that SST’s and the Atlantic inflow driving sea ice evolution in summer are much cooler this year than in 2007 in the Atlantic sector of the Arctic, suggesting that atmospheric and surface ocean circulation favor less drastic ice retreat than observed in 2007."Es decir, que es probable que se abra por la falta de hielo multianual en la zona. Pokrovsky, no obstante, menciona un factor que también debe tenerse en cuenta y que ya hemos señalado algunas veces, y es que el flujo de agua atlántica que afecta a este sector ha perdido temperatura en los dos últimos años, lo que podría suavizar algo el deshielo en el sector Atlántico.
Otra apreciación interesante de Pokroksky es que hay cierta correlación entre las temperaturas de la superficie del Pacifico Norte y el patrón de circulación atmosférica en verano en ese sector del Ártico.
La distribución de temperaturas en 2009 sería de signo opuesto a la de 2007, más parecida a la de 2008, por lo que parecería menos probable que se repitiera el patrón de circulación atmosférica de 2007.